Рішенням ради суддів України від 26 червня 2015 року № 68 затверджено текс звернення до Голови Верховної Ради, голів депутатських фракцій Верховної Ради, народних депутатів, голови Вищої кваліфікаційної комісії суддів щодо обрання суддів безстроково.
Незалежність і недоторканність суддів є невід’ємною ознакою правової держави та однією з фундаментальних засад демократичного суспільства. Гарантії незалежності і недоторканності суддів, як носіїв судової влади, та самостійності судів, як судових органів, встановлені Конституцією та законами України. Незалежність суддів визначено в Україні як конституційний принцип організації та функціонування судів з метою забезпечення права осіб на судовий захист.
Принцип забезпечення незалежності суддів закріплено в Європейській хартії про закон «Про статус суддів» та рекомендаціях СМ/Кес (2010)12 Комітету міністрів Ради Європи, за якими орган, уповноважений приймати рішення щодо обрання та кар’єри суддів, повинен бути незалежним від уряду та адміністративних органів. Також підлягають виключенню інші ризики політичного впливу на зазначений процес.
Україна, як член РЄ, взяла на себе зобов’язання створити належні умови для функціонування судової влади з гарантуванням незалежності, неупередженості та самостійності судів і суддів.
Разом з тим, реалізація цих принципів формування та функціонування судової системи в Україні належним чином не забезпечується.
Довготривале зволікання Верховної Ради щодо розгляду питання про обрання на посаду судді безстроково призвело до того, що у багатьох окружних адміністративних судах здійснюють правосуддя лише половина суддів від тих, які повинні працювати відповідно до штатного розпису, а у деяких місцевих загальних судах не залишилося жодного судді, повноважного здійснювати правосуддя. Така ситуація порушує право людини на доступ до суду, гарантоване Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод. Окрім того, відсутність повноважень у значної кількості суддів створює реальну загрозу якості розгляду справ, адже навантаження щодо розгляду судових спорів, яке перекладається на інших суддів, є надмірним.
Комітет ВР з питань правової політики та правосуддя за результатами розгляду на своїх засіданнях 18.03.2015, 23.04.2015 та 13.05.2015 вніс на розгляд Верховної Ради відповідно проекти постанов про обрання суддів за реєстр. №№2451; 2726 та 2726-1. Ці проекти постанов щодо обрання загалом 227 суддів не розглянуті Верховною Радою.
Крім того, Голова ВР на пропозицію Комітету з питань правової політики та правосуддя скерував до Вищої кваліфікаційної комісії суддів (лист за вих. №01-6/74 ^д 27.03.2015) для додаткової перевірки подання та матеріали про обрання суддів судів загальної юрисдикції, по яких є застереження окремих народних депутатів України.
Вища кваліфікаційна комісія суддів повернула (лист №18-5346/18 від 30.04.2015) частину згаданих подань Голові ВР з огляду на відсутність правових підстав для призначення такої перевірки. За результатами опрацювання листа ВККС Комітет з питань правової політики та правосуддя направив Голові ВР проекти постанов ВР про обрання загалом 200 суддів для подальшого їх внесення у порядку, встановленому ч.5 ст.214 Регламенту Верховної Ради. Разом з тим, зазначені матеріали на розгляд Верховної Ради не винесено. Доля кількох десятків подань про обрання на посаду судді безстроково, що були повторно скеровані до ВККС, залишається невідомою.
На виконання рішення позачергового XII з’їзду суддів від 26.09.2014 Рада суддів неодноразово зверталась до Верховної Ради щодо стану дотримання вимог закону стосовно обрання суддів безстроково, строк повноважень яких закінчився (рішення РСУ від 8.08.2014 №14; від 12.09.2014 №33 та від 12.03.2015 №13), проте питання про обрання суддів на посади безстроково у встановленому законом порядку до цього часу не вирішено.
Зволікання з прийняттям Верховною Радою рішення з цього питання вкрай негативно впливає на функціонування судової системи та створює передумови для корупції та політичного тиску на суддів.
Тривале не обрання суддів безстроково призводить також до нераціонального використання коштів державного бюджету, адже виплата суддівської винагороди суддям, які вимушено не здійснюють правосуддя, відбувається на рівні посадового окладу судді. У такий важкий економічний період, який переживає сьогодні наша держава, подібний підхід стосовно витрачання коштів державного бюджету є неприпустимим.
За таких обставин Рада суддів звертається до Голови Верховної Ради, голів депутатських фракцій Верховної Ради, народних депутатів, Голови Вищої кваліфікаційної комісії суддів з вимогою невідкладно розглянути питання про обрання суддів на посади безстроково.