flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Херсонський міський суд Херсонської області

Кримінальне провадження в суді першої інстанції щодо особливо тяжких злочинів

11 листопада 2015, 15:23

2 жовтня 2015 року Рада суддів України (рішення Ради суддів України № 112)  вирішила звернутися до Верховного суду та Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ щодо з’ясування та усунення проблемних питань формування складу суду в суді першої інстанції у справах щодо злочинів, за вчинення яких передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк більше 10 років та довічне ув’язнення та необхідності внесення змін до КПК до порядку формування суду першої інстанції.

Значна численність місцевих судів загальної юрисдикції складається з трьох суддів.

Злочини, за вчинення яких передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк більше 10 років, це є особливо тяжкі злочини. У такому провадженні під час досудового розслідування у будь якому разі беруть участь судді або слідчі судді, розглядаючи клопотання сторін кримінального провадження. Участь судді під час досудового розслідування є обставиною, яка виключає його участь у кримінальному провадженні у суді першої інстанції та наступних інстанцій.

Неможливість сформувати склад суду для розгляду зазначених кримінальних проваджень, як наслідок, тягне передачу кримінального провадження з одного суду до іншого. Передача кримінальних проваджень має також іншу негативну сторону. Так, такі провадження передаються до судів з більшою численністю суддів. У таких судах збільшено склад суддів викликаний завантаженістю. Передача кримінального провадження з одного суду до іншого витрачається процесуальний час судді, час суддів апеляційної інстанції. Так, складаються подання, проводяться засідання, виносяться ухвали.

Вирішення зазначеної ситуації, вочевидь, можливе лише двома шляхами.

Перший – для забезпечення ефективності судочинства можливе збільшення штату суддів. Утім, таке вирішення має значні недоліки. Так, збільшення численності суддів потребуватиме збільшення штату працівників та істотних бюджетних витрат на їх утримання. Враховуючи скрутне фінансово-економічне становище держави, питання про збільшення штату суддів можливо зараз ставити тільки щодо тих місцевих судів, у яких найбільше навантаження в Україні.. Поряд із цим є такі суди, в яких численність суддів з урахуванням навантаження не потребує збільшення штату суддів, штатної численності цілком достатньо.

Другий – для забезпечення ефективності судочинства можливе внесення змін у законодавство. Прийняття даного закону дозволить зменшити навантаження на суддів в місцевих судах, особливо в обласних містах України та апеляційних судах.

Відповідно до ч.4 ст.124 Конституції, народ безпосередньо бере участь у здійсненні правосуддя через народних засідателів і присяжних. З урахуванням цього та ст.58-64 закону «Про судоустрій і статус суддів» пропонується згідно зі змінами і доповненнями до ст.31 КПК розгляд кримінального провадження здійснювати :

- професійним суддею одноособово;

- за клопотанням обвинуваченого, професійним суддею одноособово або колегіально судом у складі одного професійного судді та двох народних засідателів щодо злочинів, за вчинення яких передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк більше 10 років;

- за клопотанням обвинуваченого, колегіально судом у складі одного професійного судді та двох народних засідателів, або колегіально судом у складі трьох присяжних щодо злочинів, за вчинення яких передбачено довічне позбавлення волі.